středa 25. června 2008

Pastorela


Pastorála nebo také pastorela je prozaický, poetický či literárně dramatický útvar obvykle s mytologickými postavami nebo postavami z dávné historie. Pozdější pastorely také námětově čerpají často z klidného venkovského, nejčastěji pastýřského života někdy doplněného klasickými milostnými náměty.

(zdroj: Akademický slovník cizích slov A-Ž, vydala Academia v roce 2000)



Slyšel jsem zpívat cikády, bylo brzo ráno a ty i já, jsme si lehli do slámy.
Tmu už pomalu rozřízlo vycházející slunce a my se k sobě tulili a hladil jsem ti záda. Tys měla hlavu v mém klíně a lehce si dřímala, ale stejně nevěřím, že si chtěla v tu chvíli spát doopravdy.
Neumím zpívat, však tobě zazpívám vždycky rád, protože vím, že ty můj ne zpěv oceníš a budeš si třeba broukat i se mnou a já tak vyloudím z tebe tvůj nádherný hlas.
"Vyjdi výš ty slunce spásné, zahřej naše duše a otevři nám oči. Jen tobě jest dovoleno pohladit mou milou po tváři, jen tobě jest dovoleno pohladit ji po celém těle. Slunko krásné a spásné, zahřej naše duše a osvoboď nás od našich těl a vem nás do Sluneční říše."
Už mi spíš v náruči a já si hraju s tvými vlasy. Čichám si k nim a je cítit chuť léta, stejně jako všude kolem nás. Obklopuje nás sláma, pole a za polem les. A někde na poli se pasou kozy, které se probudili z nočního dřímání a dostali chuť na čerstvou trávu. Za lesem je vesnice a nejspíš tam kohouti probouzejí ty, co si rádi přivstanou, aby se mohli pustit do svých každodenních prací. Za vesnicí jsou další pole a další lesy a někde tam třeba leží někdo stejnej, jako ty a já a třeba ten chlapec dřímá v klíně té dívky a ona ho hladí po vlasech, stejně jako hladím já tebe a myslí na to samé, na co myslím i já.
A pak jsou hory, za horami moře a za moři další světadíly. A celej svět je stejnej, protože všude může ležet někdo v tuhle chvíli a být stejnej jako ty a já. Jenže se třeba nekoukají na východ slunce, nýbrž na jeho západ nebo mají poledne. A ať je to jak chce - všichni jsme spojení.
Sláma mi voní a já se propadám do hlubin spaní.
Jsi má lady, já tvůj sluha.

Žádné komentáře: